Виховати відповідального власника. Управління багатоквартирними будинками в Естонії

Опубліковано: 09.02.2017 02:10:51
Виховати відповідального власника. Управління багатоквартирними будинками в Естонії

Естонія близько 20 років тому почала реформувати житлово-комунальну сферу. Разом зі змінами в структурі ЖКГ змінювалась і свідомість мешканців.

Їх привчали до того, що право власності - це право відповідальності. За своє житло потрібно відповідати: в багатоквартирному будинку є не тільки своя квартира, але і сходи, майданчики, ліфти, дах, інженерні комунікації. Раніше, за радянських часів, турбота про будинок лежала на ЖЕКах. Обслуговування житлового фонду завжди вважалося обов'язком держави. Після усунення державних ЖЕКів взяти на себе цю відповідальність власникам квартир виявилося непросто. Однак після реформ зробити це довелося.

Естонія, як і багато інших країн, зобов'язала мешканців управляти своїм будинком. Як показує статистика, приблизно половина власників квартир організували квартирні товариства - аналог українського ОСББ. Друга половина вирішила найняти керуючі компанії.

У тому випадку, коли не могла сформуватися ініціативна група жителів, згодних взяти на себе управління будинком, або ж вирішувати питання спільно було складно з якоїсь причини, виходом стали керуючі компанії. До їх допомоги вдаються також і квартирні товариства. Велика частина керуючих компаній була створена з колишніх ЖЕКів. Мешканці будинку можуть вибрати уповноваженого, фактично, домкома, і від його особи вести справи з керубчою компанією.

В Естонії відпрацьовано досить деталізований перелік базових послуг, які повинні надавати керуючі компанії.

Компанія наймає підрядників і замовляє необхідні роботи, веде бухгалтерію і виставляє рахунки мешканцям. Жителям надається план передбачуваних робіт на рік або півріччя, витрати затверджуються на загальних зборах. Для поточних ремонтів створюється ремонтний фонд з щомісячними платежами. Мешканці затверджують суму, яка буде сплачуватися з одного квадратного метра. Капітальні ремонти здійснюються або за рахунок позики, або шляхом цільових накопичень. Жителі оцінюють свої сили і вирішують, скільки можуть витратити на ремонт, щомісячне обслуговування, і в залежності від обраної суми, знають, що отримають за неї в підсумку.

Ставлення власників до свого житла безпосередньо впливає на те, яким буде їхній будинок. Сусіди стежать і за чужими, і один за одним. Якщо помітили вандала, викликають поліцію. Якщо порушник живе в цьому будинку, то на нього не тільки складається заява в поліцію, але і сума збитку додасться до щомісячного рахунку від керуючої компанії. Тому проблема псування ліфтів, написів в під'їздах, тощо відсутня, якщо власники житла небайдужі до того, в якому будинку їм доведеться жити.

Естонці кажуть, що через те, що радянська влада була у них відносно недовго, почуття відповідальності за свою власність ще не повністю втрачено у більшої частини населення. Можливо, цей фактор, а також правильно обраний вектор в проведенні реформ, і допомогли Естонії однією з перших пострадянських країн успішно завершити реформу житлово-комунальної галузі.

 

Новини

Спачуйте послуги своєчасно
Спачуйте послуги своєчасно

Шановні жителі.

На сьогодні керуюча компанія має в своєму розпорядженні достатню кількість засобів для дезінфекції та захисту співробітників під час виконання робіт.

Поведінка у ліфті під час пандемії коронавірусу
Поведінка у ліфті під час пандемії коронавірусу

Жителям багатоквартирних будинків під час карантину слід уникати скупчень людей у ліфтах та під’їздах.

Завантажте наш додаток